fselmf

  • ۰
  • ۰

عدالت زیباست 75 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 68

مقدمه

لذا روشن است , هر کسی نیز درصدد ارائه تعریفی از عدالت در تاریخ بشری , عدالت یکی از پرمعناترین و باارزش ترین مفاهیم انسانی است . عدالتخواهی مستمر انسان را باید امری فطری دانست. زیرا تا کنون هیچگاه از فهرست خواسته های فردی و اجتماعی انسان خارج نشده است .

, تبیین ایجاد راههای تحقق و چگونگی مبارزه با بی عدالتی است و یکی از اهداف اصلی فعالیتهای خود را دستیابی به عدالت اعلام میکند.

عدالت موضوع اصلی و محوری اکثر نظریات مکتبهای اجتماعی , سیاسی و اقتصادی است. از اینرو مدعیان واقعی و یا کاذب عدالت در همه تاریخ و در اقصی نقاط جهان یافت میشوند. امّا در عمل , بی عدالتی به همان اندازه نیز گسترده و شدید میباشد . تا جائیکه رسیدن به عدالت همواره یکی از آرزوهای اساسی انسان است. حتی اگر امید چندانی به تحقّق کامل آن وجود نداشته باشد.

در دو قرن اخیر بحث عدالت در سطح جهانی بیش از گذشته مطرح میباشد و مکاتب و جریانهای فکری هر یک نظریه ای در این زمینه ارائه کرده و عده ای از مجذوب , مقلّه و یا مرید خود نموده اند , اما با گذشت چند دهه بسیاری از آنها ناتوانی و ضعف خود را آشکار و از صفحه اجتماع و فعالیت عمومی خارج و به تاریخ اندیشه های سیاسی و اجتماعی پیوستند.

در جریان انقلاب اسلامی در ایران و پس از پیروزی , بحث عدالت به مثابه جدّی تری و مهمترین ارکان انقلاب اسلامی مطرح شد و جزء آرمانهای اصلی مردم انقلابی ایران قرار گرفت. همچنین در جهان اسلام و به ویژه در قرن اخیر , آثار , تألیفات و تحقیقات زیادی در این مقوله انجام شده و هریک از نویسندگان و محقّقان با توجه به دیدگاههای خود , مواضع و تحلیلهائی ارائه کرده اند. طبعاً به دلیل اهمیت و گستردگی موضوع و ظهور پدیده های جدید , میبایست بحث عدالت از ابعاد گوناگون مورد توجه قرار گیرد و تداوم داشته باشد.

اهمیت اصل عدالت

یکی از مهمترین اهداف حقوق بشر و اصیلترین مبانی و حرکتهای اجتماعی و موثرترین انگیزه نهضتهای اصلاحی که در طول تاریخ مورد توجه همه نظامهای سیاسی , حقوقی و اصلاحی جهان قرار گرفته و بر آن تکیه و تأکید فراوان رفته , اصل عدالت است. اصل عدالت مورد توجه شرایع و نظامهای الهی نیز بوده و هدف پیامبران و مصلحان اجتماعی معرفی شده است و مکاتب حقوقی آزاد به ویژه طرفداران حقوق فطری به آن تکیه و تأکید نموده اند و بسیاری از فلاسفه و حقوقدانها ، حقوق فطری را در اصل عدالت خلاصه میکنند.

مفهوم لغوی عدالت

عدل , مصدر یا اسم جمع است و مذکر , مونث , مفرد و جمع آن یکسان میباشد و به معنی ذاتی , سادگی , داد و انصاف , داوری و درستی می آید . مفهوم عدل به معنی برابری و تساوی , میانه روی و درستی , دادگری و انصاف , داوری با راستی و درستی و مفاهیم دیگری از این قبیل است.

تعریف عدالت

فلاسفه و علمای سیاست و حقوق , تعاریف مختلفی برای عدالت اظهار کرده اند که از دیدگاههای آنان نسبت به مبانی عدالت نشأت میگیرد .

استاد شهید مطهری برای مفهوم عدل چهار معنی ارائه داده است :

1- عدل به معنی توازن و تعادل در یک جامعه یا یک سیستم یا یک مجموعه در مقابل ظلم به معنی بی تناسبی و ناموزونی و ناهمسوئی

2- عدل به معنی رعایت استحقاقها , یعنی هر صاحب حقی را به حقش رساندن و به عبارت دیگر به هر کس هر آنچه شایسته آن است را دادن و مقابل آن ظلم یعنی هرج و مرج و ناحق و باطل را لباس حق پوشاندن.

3- عدل به معنی تساوی و برابری و در مقابل آن ظلم, به معنی تبعیض و عدم تساوی است . این معنا برای عدل , کلامی عامیانه , نابخردانه , بسیار محدود و موقت بوده و در صورت گسترش انحرافی است و با محاسبات دقیق مخالفت دارد ، مانند : نمره یکسان به دانش آموزان متفاوت دادن.

4- عدل به معنی اعطاء وجود از سوی پروردگار در حد امکان وجود یا کمال وجود است و ظلم در این مقام منفع فیض از سوی فیاض علی الاطلاق میباشد.

بطور کلی در تعریف عدالت بهتر است بگوییم.

(( عدالت عبارت است از رعایت تساوی در مقابل حقوق طبیعی و فطری و رعایت استحقاقها در حقوق ناشی از الویتهای طبیعی یا اکتسابی ))

قرآن در این مورد می گوید : (( اِنَّ الله اصطفیه عَلَیکُم وز اَدُ بَسطَه فی العلم و الجِسم )) بقره 247

(( خداوند بر اثر الویت طبیعی که قوّت جسمانی است و الویت اکتسابی که تحمل رنج آمرزش علم است طالوت را بر دیگران امتیاز بخشیده ))

عدل تکوینی خداوند

خدا عادل است یعنی حق هیچ موجودی را پایمال نمی‌کند و به هر موجودی طبق نظام حکیمانه هستی لطف میکند.

گاهی عده ای ایراداتی می گیرند و عنوان میکنند اگر خداوند طرفدار عدالت است و خود عادل پس این همه ناگواریها مانند سیل , زلزله , بچه های ناقص الخلقه , زشت , زیبا برای چیست ؟

پاسخ این است که خیر بودن یا شر بودن اموری که به عنوان خوشبختی و سعادت و یا بلا و مصیبت تلقی میشود دلبستگی دارد به جهت گیری انسان در برابر آن و بطور کلی تمام مصائب و محرومیتها در صورتی عنوان شر واقعی بر آنها منطبق است که انسان جهت گیری خاصی را که موجب رشد و تکامل است در برابر آنها نداشته باشد و همچنین تمام خوشی و کامرانیها در صورتی عنوان خیر واقعی بر آنها صادق است که جهت گیری خاصی که موجب انحطاط و بدبختی انسان است در آن پرورش نیابد.

آلفرد آدلر درباره انسان می گوید « یکی از عجیبترین خصوصیات آدمی نیروی تبدیل به احسن اوست . نیرویی که چیزهای منفی را به مثبت تبدیل می نماید»









سایر محصولات :
عدالت زیباست 75 ص

عدالت زیباست...

تحقیق در مورد کارآموزی فرزانه تقوی

تحقیق در مورد کارآموزی ...

عدالت در نهج البلاغه 15 ص

عدالت در نهج البلاغه 15...

تحقیق در مورد کارآفرینی کارگاه سفالگری

تحقیق در مورد کارآفرینی کارگاه سفالگری...

عدالت در اندیشه دینی 29 ص

عدالت در اندیشه دینی...

عدالت ،‌ معیشت ، فرهنگیان

عدالت ،‌ معیشت ، فرهنگیان...

تحقیق در مورد کارآفرینی شرکت کامپیوتری

تحقیق در مورد کارآفرینی شرکت...

عبدالجواد ادیب نیشابوری

عبدالجواد ادیب نیشابوری...

تحقیق در مورد کار وقوانین کار در ایران 15 ص

تحقیق در مورد کار...

ظهور حضرت مهدی 62 ص

ظهور حضرت مهدی 62 ص...

ظهر نویسی مقررات و انواع آن 65ص

ظهر نویسی مقررات و...

تحقیق در مورد قیامت

تحقیق در مورد قیامت...

طلاق از منظر دین و حقوق زن در خانواده 11 ص

طلاق از منظر دین و...

تحقیق در مورد قواعد حل تعارض در مورد ازدواج و طلاق در ایران 33 ص

تحقیق در مورد قواعد حل تعارض...

طریقه استفاده از قفل نرم افزاری 32 ص

طریقه استفاده از قفل...

تحقیق در مورد قلمزنی و شیوه ها و مراحل مختلف آن

تحقیق در مورد قلمزنی و شیوه ها...

طرز کار موتور اتومبیل 13 ص

طرز کار موتور اتومبیل...

طرح گاو هلشتاین 100 رأسی 10ص

طرح گاو هلشتاین...

تحقیق در مورد قطعات سه بعدی تور سیمی

تحقیق در مورد قطعات سه...

طرح کاداستر

طرح کاداستر...

تحقیق در مورد قتل 78 ص

تحقیق در مورد قتل...

طرح یک پرسش پیرامون میزگرد تعامل دین و ادبیات داستانی 7 ص

طرح یک پرسش...

تحقیق در مورد قانون بیمه بیکاری

تحقیق در مورد قانون بیمه...

طرح درس ورزش 5ص

طرح درس ورزش 5ص...

طرح درس علوم ماشین ها 3ص

طرح درس علوم ماشین ها...

تحقیق در مورد قاعده غرور 22 ص

تحقیق در مورد قاعده غرور 22 ص...

پاورپوینت تبلور شکوه هنر معماری در یزد

پاورپوینت تبلور شکوه...

طرح درس شیمی مبتنی بر IT 4ص

طرح درس شیمی مبتنی بر IT...

تحقیق در مورد قارچ های خوراکی 35ص

تحقیق در مورد قارچ های...

طرح درس روزانه فارسی دوم ابتدائی 10ص

طرح درس روزانه فارسی...

طرح درس روزانه آمووزش شنا 30 ص

طرح درس روزانه آمووزش شنا ...

تحقیق در مورد قارچ 101ص

تحقیق در مورد قارچ 101ص...

طرح درس روزانه فارسی

طرح درس روزانه فارسی...

تحقیق در مورد قاجاریان

تحقیق در مورد قاجاریان...

طرح توجیهی گاو داری شیری 400 راسی

طرح توجیهی گاو داری شیری 400...

تحقیق در مورد فیلتر

تحقیق در مورد...

طرح توجیه فنی اقتصادی و اشتغالزایی طرح 8 ص

طرح توجیه فنی...

طرح آموزش نشانه گ

طرح آموزش نشانه...

تحقیق در مورد فیدبک سری موازی

تحقیق در مورد فیدبک سری موازی...

طرح 50 راسی گاو شیری

طرح 50 راسی...

تحقیق در مورد فناوری هسته ای و کاربرد نظامی

تحقیق در مورد فناوری هسته ای و...

طراحی و دوخت 14 ص

طراحی و دوخت 14 ص...

تحقیق در مورد فن آوری نانو

تحقیق در مورد فن آوری نانو...

عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله چگونه ساخته شد

عالی قاپو و...

دانلود گزارش تخصصی، علاقه مند نمودن دانش آموزان به ورزش و فعالیت بدنی با راهکار حرفه ای حیات پویا

دانلود گزارش تخصصی، علاقه مند...

تحقیق در مورد علم رباتیک 32 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد فرسایش خاک در جنگل

تحقیق در مورد فرسایش خاک در...

تحقیق در مورد علل مفاسد اجتماعی 26 ص

تحقیق در مورد علل مفاسد اجتماعی...

تحقیق در مورد عصر حاضر

تحقیق در مورد عصر حاضر...

دانلود گزارش تخصصی دبیر ریاضی پایه نهمعلاقمند کردن دانش آموزان به درس ریاضی پایه نهم به کمک روش های نوین تدریس اکتشافی و فعال

دانلود گزارش تخصصی...

قارچ مزرعه سروش 20 ص
قابلیتهای محتمل تکنیکی نانوتکنولوژی
فیزیولوژی جانوری
فیروزه
فولاد
طرح تولید ماشین آلات خشک کن میوه و سبزیجات
یونیت دندانپزشکی
نیروی برش Trim Force
کارآفرینی پرورش قارچ 21 ص
کمک فنر دو جدارة بی فشار
پرتودهی مواد غذایی (اشعه دادن) 18 ص
خشخاش و تریاک 29ص

کلمات کلیدی :مورد وجه نصاف اوری عایت ستحقاقها ورتی نوان گیری اصی قوق فطری دالت یباست قرن خیر رائه کرده نقلاب سلامی جتماعی مقابل میباشد واقعی مفهوم
  • ۹۶/۰۹/۰۸
  • وبلاگ وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی